Användarvillkor

Allmänna villkor – Tjänster (VXPro AB)

1 Inledning och giltighet

Dessa villkor gäller för alla uppdrag där VXPro AB (”Leverantören”) levererar ventilations- och OVK-tjänster åt kund (”Beställaren”). Villkoren antas när Beställaren accepterar offert eller beställer tjänst skriftligen.

2 Definitioner

  • Tjänst: OVK-besiktning, injustering, funktionskontroll, felsökning, projektering eller annat arbete som framgår av offerten.
  • Offert: Leverantörens skriftliga erbjudande med pris, omfattning och tidsplan.
  • Arbetsdag: Helgfri måndag–fredag kl. 07.00–16.00.

3 Konsumenttjänstlagen

Vid uppdrag för privatpersoner tillämpas Konsumenttjänstlagen (1985:716). Lagen ger Beställaren rätt att reklamera fel som visar sig inom skälig tid efter det att tjänsten avslutats. För levererat material gäller den garanti som respektive tillverkare lämnar.

4 Avtalets uppkomst och omfattning

Avtal ingås när Leverantören skriftligen bekräftar Beställarens order eller när Beställaren skriftligen accepterar offerten. Avtalet omfattar enbart de tjänster som uttryckligen anges i offerten.

5 Betalningsvillkor

  • Faktura 30 dagar netto från fakturadatum.
  • Påminnelseavgift: 60 kr. Inkassokrav: 180 kr.
  • Dröjsmålsränta: referensränta + 8 procentenheter.
  • Leverantören kan fakturera månadsvis i efterskott vid löpande uppdrag.
  • Vid betalningsanmärkning eller låg kreditvärdighet kan förskotts­betalning krävas.

6 Kreditupplysning

Leverantören förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning. Visar underlaget betalnings­anmärkningar kan förskotts­betalning krävas eller uppdraget avböjas.

7 Signering och betalningsansvar

Avtal ska undertecknas av firmatecknare eller behörig företrädare. Undertecknar en person utan firmatecknings­rätt och betalning uteblir, övergår betalnings­ansvaret solidariskt på undertecknaren.

8 Leverans, tillträde och tillgänglighet

  • Beställaren ansvarar för fritt tillträde och att nödvändig personal finns på plats vid avtalad tid.
  • Hinder som meddelas mindre än 24 timmar före start debiteras som ÄTA-arbete enligt prislista.

9 Prisjustering vid löpande arbeten

Leverantören kan med en månads skriftlig avisering justera prislista för löpande- och ÄTA-arbeten. Pågående beställningar påverkas inte.

10 Reklamation

  • Reklamation ska göras skriftligen snarast möjligt och senast inom två år (privatperson: tre år) från avslutat uppdrag.
  • Efter sex månader ligger bevisbördan på Beställaren att felet var ursprungligt.

11 Ansvarsbegränsning

Leverantörens skadeståndsansvar är begränsat till direkt skada upp till tjänstens kontraktsvärde. Indirekta förluster ersätts inte.

12 Skador på egendom

Leverantören har ansvarsförsäkring hos IF (försäkringsnr SP5348091). Vid skada har Leverantören rätt att i första hand reparera, i andra hand ersätta skadan. Beställaren ska vid behov flytta eller skydda egendom efter Leverantörens riskbedömning; annars kan arbetet avbrytas och extrakostnad debiteras som ÄTA-arbete.

13 Avbetalningsplan (vid delbetalning)

  • Uppläggningsavgift: 170 kr.
  • Aviserings-/bokföringsavgift: 60 kr/faktura.
  • Förseningsavgift: 450 kr/faktura.

14 Force majeure

Part befrias från ansvar när fullgörande hindras av (1) händelse utanför partens kontroll, (2) händelsen var oförutsebar vid avtalstillfället och (3) hindret omöjliggör fullföljande. Upparbetad tid och levererat material faktureras.

15 Personuppgifter

Personuppgifter behandlas enligt VXPro AB:s Integritetspolicy (GDPR) .

16 Tvistlösning

Svensk lag gäller. Tvist som inte kan lösas i godo avgörs av Göteborgs tingsrätt. Konsument kan även vända sig till ARN.


VXPro AB • Org.nr 559344-0547
Fredåsgatan 9, 431 67 Mölndal • Tel 073 838 33 07 • info@vxpro.se