OVK besiktning och åtgärder Injustering av ventilation Injustering av ventilation OVK besiktning

Checklista inför OVK

Till OVK-tjänsten

En lyckad OVK-besiktning börjar med god planering. Här är en praktisk checklista för bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och verksamhetslokaler som förbereder sig inför obligatorisk ventilationskontroll.

Se även OVK-besiktning och Hur går en OVK till?.

Checklista inför OVK

Inför bokning av OVK

  • Kontrollera senaste OVK-protokoll och datum
  • Bekräfta vilken ventilationstyp som gäller (S, F, FT, FTX, FX)
  • Fastställ vilket intervall som gäller enligt Plan- och byggförordningen (2011:338) 5 kap. 3 §
  • Kontakta certifierad funktionskontrollant enligt BFS 2011:16 (COVK)
  • Samordna eventuell beställning av injustering om behov finns

Inför besöket

  • Avisera boende minst 2–3 veckor före planerat besiktningsdatum
  • Säkerställ att alla lägenheter och gemensamma utrymmen är tillgängliga
  • Samordna nyckelhantering för lägenheter, teknikrum och vindsutrymmen
  • Informera eventuell fastighetsskötare eller förvaltare om besiktningen
  • Utse en kontaktperson i styrelsen för löpande kontakt
  • Samla aktuell lägenhetsförteckning i Excel för effektiv protokollhantering

Handlingar att förbereda

  • Senaste OVK-protokoll (kan med fördel skickas in i förväg)
  • Ritningar på ventilationssystemet (särskilt viktigt om äldre byggnad)
  • Drift- och skötselinstruktioner (PBF 5 kap. 4 §)
  • Eventuell dokumentation från injusteringar eller utförda åtgärder
  • Servicejournaler från fläktar och aggregat om sådana finns

Vanliga hinder som kan försena OVK

  • Boende inte hemma vid avisering
  • Ofullständig nyckelhantering
  • Låsta utrymmen som teknikrum, aggregatrum eller vindsförråd
  • Felaktigt uppmärkta lägenhetsnummer, särskilt i äldre föreningar
  • Avsaknad av ritningar eller driftinstruktioner
  • Boende som blockerar ventilationsdon med möbler eller annat

Vad VXPro hjälper till med

  • Planering av hela OVK-processen
  • Avisering och informationsbrev till boende
  • Nyckelhantering och logistik för tillträde
  • Genomförande av själva besiktningen
  • Upprättande av OVK-protokoll enligt Boverkets föreskrifter
  • Eventuell ombesiktning vid behov av åtgärder
  • Inrapportering till kommunens byggnadsnämnd enligt PBF 5 kap. 5 §
  • Teknisk rådgivning inför eventuella åtgärder eller injusteringar

Varför god planering är viktig

En välplanerad OVK sparar både tid och kostnader, minimerar störningar för de boende och ger bästa möjliga kvalitet på slutresultatet. Styrelsen har enligt lag (PBL 8 kap. 25 § och 11 kap. 5 §) ansvar för att kontroller utförs och att eventuella brister åtgärdas.

Behöver ni hjälp eller vill boka OVK?

Vi tar hand om hela processen från start till godkänt protokoll och hjälper även till med eventuella efterföljande åtgärder.